Australien!

Okey, då ska jag försöka sammanfatta Australienresan med (förhoppningsvis) ganska få ord, och en del bilder. Dels för att själv komma ihåg det om några år, men också för att uppleva det en gång till, på nytt genom bilderna och texten! Hoppar ddock över de tråkiga flygresorna ;)
Okey, here we go!

Dag 1 - dagen vi landade.

Var vi ganska trötta, men vi letade upp ett ställe att käka på, och vi startade stenhårt med Krokodil! Väldigt gott faktiskt!
Sen gick vi och handlade och strosade runt lite, innan vi gick tillbaka till hotellet för att spela kort, och sova.

Dag 2- Crocosaurus Cove

Vi startade dagen med en promenad i parken innan vi gick till Crocosaurus Cove för att (som namnet kanske avslöjar) titta på krokodiler, men också hålla i en och mata krokodilbebisar. Det var rätt coolt att se alla jättekrokodiler på 5-6 meter och sen hålla i en liten plutt, som kommer bli totalt lika stor och livsfarlig!

Senare på dagen skulle vi ta en till promenad, men till en strand som låg några kilometer bort. Några kilometer i 33 gradig värme + svinhög luftfuktighet är inget man "bara" gör, märkte vi. Vi var dessutom lite hungriga, men hittade inget på vägen där vi kunde stanna! Men stranden var fin, och mat fick vi till slut, så allt slutade lyckligt! Sen tog vi taxi tillbaka! ;)

Dag 3 - Kakadu National Park

Här checkade vi ut från vårt hotell i Darwin och hämtade ut vår hyrbil för att sen köra till Kakadu National Park. Riktigt nice! Vi stannade på flera ställen på vägen, vilket var kul för då fick vi se extra mycket! Det gär var dagen vi såg vår första känguru (wallaby) också!
På kvällen var vi vid Ubirr, där det finns jättegamla stenmålningar från Aboriginerna. Coolt!

Dag 4 - Yellow Water
Dagen började med att vi körde till Yellow water för att ta en båttur där, och såg määngder med krokodiler! Sjukt coolt! Våra första, vilda krokdiler såg vi där! Hur många som helst dessutom!
Sen körde vi till Katherine Gorge och stannade bland annat vid ett ställe som heter Bukbukluk. Vi såg dessutom bufflar och vildhästar på vägen, och faktiskt en vildko också!

Dag 5 - Katheringe Gorge

Här började dagen återigen med en båttur, denna gången i Katherine Gorge. Sjukt vackert! Här fanns det heller inga saltvattenkrokodiler, utan bara färskvattenkrokodiler, så här var det ganska säkert att ta sig ett dopp på vägen hem eftersom färskvattenkrokodilerna sällan är farliga för människor, så som saltiesarna är.
Så efter båtturen åkte vi till Edith falls och badade. Sjukt skönt när det var så varmt! Vi försökte gå en liten runda för att leta efter djur också, men det var alldeles för varmt!
Sen åkte vi tillbaka till Darwin igen efter tre fantastiska dagar i nationalparken!

Dag 6 - bad och shopping

Den här dagen ägnade vi helt åt bad och shopping i Darwin innan det var dags att åka till flygplatsen och åka till Cairns och Trinity Beach!

Dag 7 - Daintree Rainforest och fiske

Dag 7 käkade vi en svingod frukost innan vi blev upphämtade vid halv nio för att åka till Daintree Rainforest. Detta är den äldsta tropiska regnskogen i hela världden, en sisådär 165 miljoner år bara..! Sjukt mäktig plats!
Vi fick också träffa en Aborigin-familj och lära oss att fiska med spjut, och leta efter snäckor och krabbor i ett Mangroverträsk, sjukt coolt! Och lerigt!
Hemma hos familjen fick vi äta det vi hade fångat, han fångade bland annat en haj som vi fick äta! Sen fick vi dessutom smaka på sköldpadda (ja, de är fridlysta det är bara de här stammarna som får döda en sköldpadda, och de gör det endast vid bröllop och begravningar). Det var det godaste jag ätit!

Dag 8 - stora barriärrevet

Återigen åt vi en gudomlig frukost för att sedan bli upphämtade med buss. Vi åkte till Port Douglas och därifrån fick vi åka båt ut på Low Isles som är en del av stora barriärrevet! Det var sjukt coolt att simma bland korallerna, men det var svårt att använda paddelfötterna! Har såg vi hajar, sköldpaddor, musslor, sjögurkor och mängder med häftiga fiskar i massa fina färger!

Dag 9 - Kuranda

Den här dagen tog vi taxi upp till Kuranda för att gå till en park där man kunde se Koalor, och mata kängurus! Himla söta djur! Taxifärden upp var rätt kul, för han körde som en dåre! På vägen tillbaka tog vi buss ner till Cairns och utforskade staden lite. Vi hann dessutom med att shoppa en hel del, och gå på marknad! Inne i staden fick vi se de berömda Flying Foxes (flyghundar) vilket var en häftig upplevelse det också!

Dag 10 - Trinity Beach

Sista dagen innan vi skulle hem bestämde vi oss för att slappa lite vid poolen. Så sjukt skönt! Efter lunch gick vi till havet och strosade och lekte lite och sen efter det gick vi åt helt motsatta håll och kom till ett fält med hundatals (om inte tusen?) wallabies och kängurus!

Dag 11 - Singapore

Vi hade så himla många timmars mellanlandning i Singapore att vi bestämde oss för att åka ut och upptäcka staden lite, eller i alla fall det som är mest känt med Singapore, nämligen deras Gardens by the bay. Sjukt fint i solnedgången!

Det var vår resa i väldigt stora drag! Och det lär väl intee vara många som tagit sig igenom hela inlägget, men det var som sagt mest för min egen skull! :)
Utöver detta så finns det sååå många fler bilder jag vill visa, och så mycket mer jag vill berätta, men det kanske blir en annan gång! ;)